Sanna Eloranta | Valmennuskokemus: Ojasta optimaaliin
568
post-template-default,single,single-post,postid-568,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Valmennuskokemus: Ojasta optimaaliin

Valmennuskokemus: Ojasta optimaaliin

Haaveenani on ollut kerätä
nettisivuille valmennettavieni tarinoita valmennusprojekteistamme. Aloitan
valmennuskokemukset Tiinan tarinalla, joka ei ole aivan tavallinen
valmennustarina, koska menneisyydessä taustalla on syömishäiriö.

Aloitimme yhteistyön kesällä 2014 ja voin myöntää miettineeni
useamman kerran millä tavoin asiaa kannattaa purkaa. Syömishäiriö oli
remissiossa ja kalorit korkealla jo valmennuksen alussa. Liikuntaa ja touhua
oli mielestäni aivan liikaa ja elämän rentoutta liian vähän. Vatsan ja unenkin
kanssa oli vähän niin ja näin. Pohdin valmennuksen alussa ketä suosittelen
Tiinan konsultoivan lisäkseni, koska tiedän toipumisen olevan
hidas ja moniammatillinen prosessi.

Uskon Tiinan blogin motivoivan monia
muita vastaavat mutkat läpikäyneitä. Minun ja Tiinan projekti on edelleen
käynnissä. Aika näyttää miten matka etenee.

-Sanna-

 

Ojasta optimaaliin.

image

Olen 32-vuotias nainen, joka löysi liikunnan ja kalorien ihmeellisen maailman kymmenisen vuotta sitten. Sitä ennen en juuri harrastanut liikuntaa, tai miettinyt syömisiäni. En ollut lihava, enkä laiha, vaan sopivasti siltäväliltä.

Sauvakävelystä kaikki alkoi. Siitä siirtyminen pyöräilyyn ja juoksuun, joihin molempiinsekoittui mukavasti pikku hiljaa crossareita, kuntopyöriä ja steppilautoja.
Sitä rataa kiihtyvällä tahdilla eteenpäin. Kun siinä samalla ruokaa
tarkkaillessa huomasi, että tuli pärjättyä aina vain pienemmillä ja pienemmillä
annoksilla, oli paketti valmis. Pakkomielteinen liikkuja ankaralla
syömishäiriöllä. Eikä nyt puhuta enää mistään, ettäkö bodypumpit olisivat
menneet vähän överiksi ja yksi lusikallinen soppaa jäänyt lautaselle, vaan
useiden tuntien liikuntaa, kyvyttömyyttä olla paikallaan ja lounaaksi
porkkanasta puolet.

Ihmiskeho
venyy tarvittaessa uskomattomiin suorituksiin ja kestää varsin äärimmäistä
rääkkiä. Raja tulee kuitenkin aina jossain vastaan, ja onneksi havahtuminen
omaan tilanteeseen iski parin vuoden kohelluksen jälkeen ja asteittainen
toipuminen saattoi alkaa.

Aloin
kiinnostua kehonrakennuksesta ja hakea tietoa ravinnosta ja terveellisemmistä
elämäntavoista. Hankin valmentajan, joka etänä yritti laittaa minua kuntoon.
Ruoka-annokset alkoivat kasvaa, mutta en silti saanut elämästä kiinni. Olin yhä
kiinni rääkätyssä kehossa ja piinatussa mielessä.

Toinen
valmentaja puolestaan katsoi, että ongelma olisi vain ruokaa lappavassa
kädessä: reseptinä siis hervottomat määrät sekä mättöä että punttia. Ravinnon
imeytymisestä ei ollut puhettakaan, pää oli sekaisin siitä, että reilu 3000
kaloria pitäisi ”kuluttaa” ja hormonitoiminta oli jo aika päivää sitten
nostanut kytkintä. Ja koko ajan tässä kaikessa oli valtava nälkä ja ahdistus.

Tahdoin
massaa, mutta en tahtonut painoa. Tahdoin kasvattaa lihaksia, mutta en tahtonut
pysähtyä niitä kasvattamaan. Pelkäsin, että mielettömät ruokaläjät viedään
minulta pois, jos vähennän liikkumista ja säheltämistä. Tiesin suunnan, mitä
pitäisi tehdä, mutta en kyennyt ottamaan askelia itse.

Uskoin kuitenkin, että minulle voisi löytyä
jotain oikea valmennus. Aloin kysellä kehonrakennusalan toimijoilta vinkkejä ja
sain viimein kullanarvoisen nimen käsiini: Optimal Performance ja Sanna
Eloranta.

Täydellä tarmolla sekä taustallani maustettuna
menin Sanna Elorannan kynnykselle viime kesäkuussa. Olin asennoitunut käymään
tähänkin valmennukseen täysillä käsiksi: kuvittelin, että minulle ”annetaan
käsky” syödä valtavasti, treenata lujaa ja jysähtää sitten paikalleen. Että
kaikki muutos ja parantuminen omassa mielessä ja kehossa tapahtuisi kerralla
komennuksen kautta. Vielä kun tarjottimella olisi odottanut ihme pilleri, joka
saisi kaiken muuttumaan hyväksi, olisi homma ollut puolestani yhdellä käynnillä
selvä.

Mutta mitä tuumaa Sanna? Hän esittää juuri sen
kysymyksen, mitä siinä tilanteessa tarvitsin: Mitä
sinulle, Tiina, kuuluu?

Ja siitä se sitten lähti. Ei kertarysäyksellä,
ei todellakaan. Vaan askel kerrallaan. Ruokaa otettiin aluksi jopa pois (”Mitä ihmettä? Otat minun rakkaat
pastavuoret  pois ja annat tilalle kourallisen pähkinöitä väittäen, että
nälkä lähtee?
”) ja liikuntaa laitettiin tolkullisimpiin määriin (”Eikö minua sidotakaan
pakkopaidassa kotisohvalle
?”). Keholtani puolestaan kysyttiin nätisti,
missä prakaa, ja eheytys aloitettiin ruoansulatuksesta ja aineenvaihdunnasta.
Ruokavalio ja makrot laitettiin kohdilleen ja lisäravinteiden olemassa ollutta
arsenaalia optimoitiin vastaamaan laadultaan ja sisällöltään tarpeitani.

Pikku hiljaa tilanne alkoi muuttua. Ruoka alkoi imeytyä, nälän
ja hädän tunteet tasoittua ja mieli tyyntyä. Huomasin pystyväni keskittyä
paremmin. Aloin nauttia elämästä ja osaavani itse hakea tasapainoa ja hyvää
oloa.Paino alkoi nousta ja olo tuntua päivä päivältä paremmalta.

image

 

Valmennuksen alusta tähän hetkeen on tilanteeni muuttunut
merkittävällä tavalla. Minua ei voisi enää tunnistaa samaksi ihmisesti, ei
fyysisesti eikä henkisesti. Kun vielä ensimmäisellä tapaamisella katsoin
kauhuissani Sannan korituolia, että tuohonko pitäisi istahtaa, olen nyt siinä
samassa tuolissa läsnä aivan eri tavalla.

Olen saanut koko valmennuksen ajan edetä omaa tahtiani ja
Optimal Performance on tukenut etenemistäni. Valmennus on antanut minulle
tukea, eväitä ja tietoa, joiden avulla olen alkanut pystyä itse tehdä työtä
omalla kohdallani.

Valmennus
ei lyönyt kouraani mitään valmista konseptia, jota noudattamalla saadaan
leivottua täydellisiä kansalaisia ja pelastettua maailma siinä sivussa.
Päinvastoin valmennus tuli vastaan Tiinaa itseään persoonana ja omana
psykofyysisena kokonaisuutena. Se antoi eväät oppia itse tulkitsemaan kehoani
ja sen tarpeita.

Optimal Performancen Valmennuksessa ei
keskitytty vain fyysisiin muutoksiin, vaan pidettiin huolta myös mielestä ja kehosta.
Biosignature –mittaukset näyttivät, miten kehoni reagoi muutoksiin ja todensi,
kuinka suunta oli koko ajan oikea. Valmentaja viilasi ohjeistusta aina
tarvittaessa sekä mittausten että omien tuntemuksieni mukaan siten, että
kehitys saattoi jatkua oikeaan suuntaan.

Ja vaikka kuinka yritin, en saanut keksimälläkään
keksittyä tarpeeksi tyhmää kysymystä, jota ei olisi voinut esittää tai johon
minulle ei olisi saatu vastattua.

Mikä on muuttunut?

Jaksamiseni ja hyvinvointini ovat aivan eri luokkaa, kuin mitä viime kesänä.
Kehoni ottaa ravinnon vastaan, aineenvaihdunta toimii ja rauta taipuu. Olen
saanut vuosia kadoksissa olleet yöuneni takaisin ja saan nykyisin nukuttua jopa
koko yön heräilemättä. Osaan kuunnella itseäni ja suoda itselleni levon. Minulle
on kertynyt painoa ja tulokset salilla ovat aivan toista luokkaa. Elämääni on
tullut myös paljon muuta sisältöä entisten pakonomaisten liikuntojen ja
tekemisten tilalle. Stressi on vähentynyt ja osaan suhtautua asioihin aivan
uudella tavalla. Työssä jaksaminen ja viihtyminen ovat parantuneet ja kykenen
olemaan sosiaalisempi.

image

Valmennus on
antanut eväät rakentaa oman näköistä arkea. Se ei ole vain kuuri, vaan se
opettaa tavan elää, treenata ja olla ilman pakkojen tai ulkopuolisten
auktoriteettien sanelua.

Kenelle tämän soisin?

Optimal Performancen valmennuksia voi suositella huoletta ihan jokaiselle.
Kehottaisin hakeutumaan valmennukseen erityisesti kaikkia, joilla on ongelmia
oman kehonsa kanssa. Vaikeuden ei tarvitse olla juuri painon pudottamisen tai
liikkumattomuuden kanssa, vaan saatat tarvita tukea juuri toiseen suuntaan.
Saatat jo tietää jotain ravitsemuksesta, mutta syöminen on silti syystä tai
toisesta ongelmallista. Harrastat turhankin reippaasti liikunta kyykäten siellä
ja juosten toisaalla. Touhuat salilla, mutta mitään ei tapahdu. Unesi ei ole
laadukasta ja lisäksi jokin ahdistaa ja masentaa. Yrität löytää kynttilästä
sitä kolmattakin päätä, mistä sitä voisi vielä polttaa.

Jos minulle nyt tarjottaisiin sitä ensimmäisellä kerralla haaveilemaani
pilleriä, en sitä nielisi. Optimal Perfomancen valmennus on matka, joka
kannattaa itse kokea.

Tiina

Ei kommentteja

Kirjoita kommentti

twenty + 1 =